Saturday, October 25, 2014

Paris ♥ part I

Bonjour! Comment allez-vous? :)

...a to je asi tak všetko, čo som sa za ten týždeň v Paríži naučila po francúzsky :D

Dobre, dobre, iba žartujem. Naučila som sa dokopy tak možno 10 viet a môj najdlhší (a asi aj jediný) rozhovor s Francúzom znel asi takto:

Ja: "Bonjour."
XY "Bonjour. Parelz-vous francais?"
Ja: "Je nes parles pas francais. Parelz-vous anglais?"
XY: "Oui, I do."
... a následne sme prešli na Angličtinu :D

Och a ešte som si spomenula na jeden polo-francúzsky akože rozhovor:

Ja: "Bonjour, un crêpe with banana and nutela, se il vous plaît."
XY: *Pripravil a podal mi moju vytúženú palacinku.*
Ja: "Merci! Au revoir."

Tak, teraz je to už naozaj všetko, čo viem povedať po francúzsky a nie som si tak celkom istá, či som to vôbec napísala správne, pretože výslovnosť a pravopis vo Francúzštine sú si podobné asi tak veľmi ako deň a noc :P 

Splnila som si sen a aj predsavzatie, že aspoň raz ročne vycestujem na miesto, kde som ešte nebola ♥

I keď ak mám byť úprimná, myslím, že sychravé počasie, davy ľudí rôznych národností a kultúr a neznalosť jazyka pokazili môj prvotný dojem a spočiatku som sa v Paríži cítila skľúčene.

Realita sa len málokedy vyrovná predstave, ktorú si človek urobí na základe fotiek, všakže.

Po pár dňoch ten kultúrny šok našťastie aspoň trochu opadol :) Ale aj tak naozaj neviem, prečo mi všetci hovoria, že patrím do veľkého mesta keď ja sa najlepšie cítim niekde v lese na strome :)

V každom prípade pripájam pár postrehov a pár rád pre tých, ktorý sa chystajú navštíviť Paríž:

1. Systém parížskej MHD je komplikovanejší ako logaritmy. Do dnešného dňa netuším od čoho sa odvíjajú ceny za jednotlivé pásma a prečo raz človek platí 1,70 a raz 3,30 keď je stále v tom istom... takže v tomto vám veľmi neporadím, ale na čo si určite dávajte pozor sú nie len názvy zastávok a smer, ktorým chcete ísť, ale aj zastávky, ktorými máte prechádzať lebo napr. rýchlovlaky nie vždy stoja na každej aj keď idú tým smerom.

A pokiaľ sa vám stane, že natrafíte na dáku výluku alebo poruchu a nedajbože nehovoríte po francúzsky, tak good luck to you :D Nám sa to stalo 2x v jeden deň a okrem toho, že vlak zrazu zastal, všetci z neho vystúpili a na tabuli namiesto informácii o čase príchodu vlaku svietil červeným oznam, typu "Pozor, a potom niečo niečo... do 14 hod. niečo niečo" vám o tejto vtipnej príhode viac nepoviem :)

Och a ešte je dosť možné, že sa niekedy ocitnete na zastávke, ktorá na vašej mapke neexistuje. V takej chvíli zachovajte úplný pokoj. Na mapke, ktorú vám radi dajú v každom informačnom centre metra či stanice totiž nie je znázornená sieť vlakov L (alebo aspoň myslím, že sa tak volajú), ale bez problémov sa nimi dostanete niekam, odkiaľ už potom cestu budete poznať ;)

2. Určite Paríž navštívte kým dovŕšite 27, lebo takmer všetky múzeá, galérie či zámky máte do 26 rokov zadarmo (pri niektorých je hranica 25) a ušetríte si tým veeeeeľmi veľa peňazí. Ja som túto šancu zmeškala o ani nie týždeň *sad face*

3. Okrem vysokých cien za vstupné pre dospelých (vám mladým len tíško závidím, samozrejme v dobrom) sa pripravte aj na dlhé rady a davy ľudí, hlavne v blízkosti tých najznámejších pamiatok akými sú Katedrála Notre-Dame, Múzeum Louvre či Eiffelova veža. Myslím, že aspoň v tomto sme mali celkom šťastie a tým radom sme sa akosi vyhli :) Čakali sme jedine na výstup na Notre-Dame, cca. hodinu a pol ale môžem sa mýliť lebo viete ako to je: keď niekde čakáte tak aj minúta vám pripadá ako večnosť :)

4. Tri veci, ktoré nájdete v nákupnom košíku každého Francúza sú: bageta, syr a víno :)

5. Najkrajší výhľad na mesto je podľa mňa od Baziliky Sacré-Coeur ♥ Pokiaľ sa k nej nevyveziete ale pôjdete peši po schodoch, tak ho máte úplne zadarmo a zadarmo je rovnako aj vstup dovnútra. Tomu hovorím dve muchy jednou ranou a okrem eur si ušetríte aj dlhé hodiny čakania na výstup na Notre-Dame či Eiffelovku a pokojne sa na Paríž môžete pozerať celé hodiny a nie len 15 minút ako inde ;)

A v tejto chvíli si už na viac nespomínam, tak prejdime od slov k fotkám :)

V prvý deň som v podstate nerobila nič iné len cestovala: z privátu na letisko, z Bratislavy do Beauvais, z Beauvais do Paríža, z autobusovej stanici Porte Mailot v centre Paríža na jeho východný koniec do Noisiel... bol to naozaj dlhý deň. Po príchode som túžila akurát tak po spánku a jedle :)




Okrem toho ako som už spomínala, počasie bolo veľmi chladné a schyľovalo sa na dážď, tak sme sa len na večer išli na chvíľu prejsť po okolí. Francúzske rodinné domy sú každý úplne iný a jeden krajší ako druhý, ale tie som si nefotila, tak môžeme ísť rovno na deň č. 2 a teraz už naozaj nechám hovoriť obrázky :)


Ranné tlmočenie z listu :D






Notre-dame


Vo vnútri sa nemôže fotiť s bleskom tak len malá ukážka :)



A to už je vytúžený výhľad po dlhom čakaní. Škoda toho počasia...




V diaľke už spomínaný Sacré-Coeur.


Eiffelovka je síce pekná ale mne tu aj tak chýba zeleň.


Obed pod mostom, Slováci sa nezaprú :P

Moja zbožňovaná zeleň ♥


Najfarebnejší strom aký som kedy videla :)

Niečo, čo vyzerá skôr ako Palm Springs než Paríž :D




Vytúžená palacinka, ku ktorej sa viaže dlhá story. Remind me to explain it later on.


La tour Eiffel :)

Tu sa končil môj prvý celý deň v Paríži a nasledovala už len dlhá cesta domov.

To be continued ;)

1 comment:

  1. Wau! Krása :) A to všetko bolo len v prvý deň? Super :) vyzerá to tam úžasne. Keď som tam bola ja (pred 14 rokmi), tak to istotne bolo tiež skvelé, ale škoda, že som išla ako dieťa, lebo si na všetko nepamätám :(
    Teším sa na ďalší post :)

    ReplyDelete